Amazon investeerde in 2023 ruim $1,2 miljard en zette meer dan 15.000 medewerkers in tegen namaak en fraude. Dit blijkt uit het nieuwste Brand Protection Report. "We blijven grote successen boeken in het stoppen van namaakproducten," aldus Dharmesh Mehta, VP of WW Selling Partner Services.

Een opmerkelijke prestatie is het blokkeren van 700.000 pogingen van kwaadwillenden om nieuwe verkoopaccounts aan te maken, een significante daling ten opzichte van eerdere jaren. Daarnaast is het aantal geldige inbreukmeldingen door merken afgenomen, dankzij geavanceerde AI en machine learning. "Deze vooruitgang stelt ons in staat complexe taken efficiënt en met precisie op grote schaal uit te voeren," zegt Mehta.

De samenwerking met merken en wetshandhaving wereldwijd heeft geresulteerd in de inbeslagname van meer dan 7 miljoen namaakproducten en meerdere strafrechtelijke veroordelingen in 2023. Daarnaast richt Amazon zich op consumenteneducatie over de risico's van namaak via initiatieven zoals het Unreal Campaign Challenge.

"We zijn trots op de vooruitgang die we hebben geboekt en blijven ons inzetten voor innovatie om namaak tot nul te reduceren," sluit Mehta af.