In 2023 hebben Nederlandse consumenten een recordbedrag van € 34,7 miljard online besteed, wat een stijging van 3% ten opzichte van het voorgaande jaar betekent. Het aantal online transacties steeg licht met 1% naar 365 miljoen. De groei in online uitgaven is vooral te danken aan de sectoren vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Een opvallende ontwikkeling is de toename van de online cross-border bestedingen met 13% en het aantal aankopen met 17%, aldus recente cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders, in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, licht toe: “De groei in de dienstensector is met name te danken aan online bestedingen aan reizen. Zo hebben we in 2023 21% meer online uitgegeven aan pakketreizen en 15% meer aan losse vliegtickets & accommodaties. Dit is meer dan ooit tevoren.”

De groei in cross-border online aankopen laat zien dat Nederlandse consumenten steeds vaker hun weg vinden naar buitenlandse webshops, met name die uit China, waar de bestedingen stegen naar € 265 miljoen en het aantal aankopen naar 8,9 miljoen. Duitsland blijft de belangrijkste bestemming voor cross-border aankopen, waarbij een kwart van alle internationale online uitgaven naar onze oosterburen gaat.

Wat betreft de betaalmethoden blijft iDEAL de onbetwiste leider met een toegenomen aandeel van 70% naar 72% voor online aankopen in 2023. Creditcards behouden hun aandeel van 8%, terwijl iDEAL ook cross-border populair blijft, ondanks dat het aandeel daar met 51% lager ligt dan binnenlandse aankopen.

Thuiswinkel.org benadrukt haar missie om de e-commercesector veiliger, verantwoordelijker en duurzamer te maken. De organisatie biedt haar leden diverse hulpmiddelen en inzichten, waaronder het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk en juridische ondersteuning, om het online winkelen voor toekomstige generaties te waarborgen.