Binnenstad Utrecht vanaf 1 mei voor (zware) vrachtwagens op slot
Binnenstad Utrecht vanaf 1 mei voor (zware) vrachtwagens op slot
Vanaf 1 mei 2026 gaat de Utrechtse binnenstad (binnen de singels) op slot voor zwaar goederenverkeer. Dat meldt, onder anderen, RTV Utrecht. De kritiek is niet mals.
De kern van het beleid is simpel, maar de consequenties lijken chaotisch. Om te weten of je ergens wel of niet mag rijden, kan een dik handboek nodig zijn. In sommige delen van de binnenstad blijft bijvoorbeeld een groene zone van kracht waar vrachtauto’s tot 7,5 ton mogen rijden. In de ‘kwetsbaarste stukken’ (de paarse zone) mogen alleen bestelauto’s tot 3.500 kilo komen. Tegelijk worden de venstertijden aangescherpt: laden en lossen mag vanaf 1 mei vooral in de ochtend (06.00–11.00), met extra ruimte voor emissievrije voertuigen. Wel eerst een ontheffing aanvragen, dan.
De plannen stuiten uiteraard op forse kritiek van ondernemers, vervoerders en brancheorganisaties zoals TLN en evofenedex. Zij vinden de invoering te snel en wijzen erop dat nieuwe elektrische voertuigen een (te) lange levertijd hebben. Ook vrezen zij dat de regels - ironisch genoeg - juist zero-emissievoertuigen raken: elektrische trucks zijn schoon, maar vaak zwaarder door accupakketten en vallen dan alsnog buiten de gemeentenorm.
De gemeente beloofde toch nog even naar de uitwerking te kijken en zet tegelijk in op alternatieven, zoals de bundeling via stadshubs en citybikes.
06 februari 2026 om 10:28 Laatst gewijzigd: 06 februari 2026 om 10:382 minutenRedactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfillment.