DHL Freight is begonnen met het testen van een waterstoftruck, geproduceerd door de gespecialiseerde voertuigfabrikant Paul Nutzfahrzeuge, in een eenjarige pilot voor distributie en langeafstandsvervoer in Keulen, Duitsland. Het is de tweede waterstoftruck die door DHL Group in Duitsland wordt ingezet, met een ander voertuig dat actief is binnen de divisie Post & Parcel in Keulen. Deze stap is onderdeel van de bredere duurzaamheidsstrategie van het bedrijf, gericht op het verminderen van de emissies tot minder dan 29 miljoen ton tegen 2030.

Dr. Thomas Vogel, CEO van DACH, UK & IE DHL Freight, licht de aanpak van het bedrijf toe: “In de wegtransport, waar nog geen enkele alternatieve aandrijftechnologie duidelijk naar voren is gekomen als winnaar, is het cruciaal voor ons om een technologieneutrale benadering te behouden en diverse duurzame oplossingen te blijven testen. Dit omvat niet alleen batterij-elektrische vrachtwagens maar ook waterstofvoertuigen, die uitblinken in langere afstanden vanwege hun indrukwekkende actieradius en snelle tankmogelijkheden. Ons uiteindelijke doel is om de optimale combinatie van technologieën en aandrijfsystemen te bepalen om ons doel van netto nul-emissies logistiek tegen 2050 te bereiken.”

De twee 15,6-ton trucks, met een bereik van ongeveer 400km met een aanhanger en 600km zonder aanhanger, zijn vervaardigd door Paul Nutzfahrzeuge namens Shell in Vilshofen, Zuid-Duitsland, en bieden de basis voor de eerste in serie geproduceerde middelzware brandstofceltruck in Duitsland, gebaseerd op een Mercedes-Benz Atego.

De voertuigen worden geëxploiteerd door DHL Freight en Post & Parcel Germany via het innovatieve Shell Hydrogen Pay-Per-Use platformmodel. Naast het voertuig en de waterstofinfrastructuur voor het tanken, omvat het aanbod van Shell ook alle noodzakelijke diensten en ondersteuning gedurende de gebruiksperiode.

DHL Freight heeft in Duitsland al ongeveer 150 voertuigen die koolstofemissievrij zijn of aanzienlijk minder broeikasgasemissies uitstoten. Dit omvat batterij-elektrische voertuigen voor lokaal transport en bio-CNG en bio-LNG voertuigen voor langeafstandsvervoer. In 2024 zullen extra pilotprojecten met batterij-elektrische voertuigen voor langeafstandstransport of waterstofaangedreven trekkers worden toegevoegd.