Heineken heeft het transport tussen haar brouwerij in Den Bosch en haar disitributiecentrum in Duisburg geëlektrificeerd, waardoor Heineken volgens haar eigen berekeningen de CO²-uitstoot met ~930 ton per jaar vermindert. Heineken heeft de ambitie uitgesproken om tegen 2040 haar CO2-uitstoot naar netto nul te brengen.

Logistiek maakt volgens Heineken zo'n 12% uit van haar totale CO2-voetafdruk. Arjen van der Woude, Director Strategic Sourcing Supply Chain bij Heineken, zei: "Logistiek speelt een grote rol in het terugdringen van onze CO2-uitstoot. Op dit moment is elektrisch transport een van de best gepositioneerde technologieën om wegvracht te decarboniseren."

De eerste fase van het project bestaat uit de volledige implementatie van het aanbod van Einride. Dit omvat de inzet van elektrische vrachtwagens aangedreven door hernieuwbare energie, de oprichting van laadinfrastructuur en de integratie van een AI gebaseerde besturingssysteem, dat het volledige ecosysteem aandrijft. Een eerste vloot van 5 vrachtwagens van het model Mercedes eActros 300 zal dagelijks tien volle vrachten vervoeren (~540 km per vrachtwagen). Volgens Heineken en haar elektrische CO²-uitstoot van de voertuigen die door haar zakelijke partners worden gebruikt met maximaal 95% te verminderen in vergelijking met dieselalternatieven.

Robert Ziegler, General Manager EMEA bij Einride, zei: "We zien Heineken als een ideale partner met de missie om haar emissies te verminderen. Aangezien de acties van Heineken richting netto-nul de gehele waardeketen bestrijken, zijn we blij om hen te helpen dit doel te bereiken door de krachten te bundelen op een grensoverschrijdende elektrificatiereis."

Heineken en Einride lieten weten plannen te hebben om de samenwerking uit te breiden naar aanvullende landen.