Amazons AI-assistent moet shoppen nog makkelijker maken
Amazons AI-assistent moet shoppen nog makkelijker maken
Amazon komt met een innovatieve AI-shoppingassistent, dat het online winkelen moet vereenvoudigen. Deze nieuwe service, die momenteel in bèta is voor een select aantal Amerikaanse klanten, zal in de komende weken breder worden uitgerold. Amazon Rufus is getraind op Amazon’s uitgebreide productcatalogus en informatie van over het hele web om vragen van klanten te beantwoorden, productvergelijkingen te maken, aanbevelingen te doen en productontdekking te vergemakkelijken, allemaal binnen de vertrouwde Amazon-shoppingervaring.
"Generatieve AI gaat vrijwel alle klantenervaringen die we kennen veranderen", stelt Rajiv Mehta, Vice President, Search and Conversational Shopping bij Amazon. Het initiatief bouwt voort op de reeds door AI aangedreven ervaringen die klanten kennen van Amazon, zoals gepersonaliseerde aanbevelingen en Alexa’s conversatiemogelijkheden.
Rufus is in staat om breed onderzoek te doen aan het begin van een winkeltraject, zoals "waar moet ik op letten bij het kopen van hardloopschoenen?", tot specifiekere vragen zoals "is dit paar schoenen duurzaam?". Rufus zal geïntegreerd worden in de Amazon-app en klanten helpen bij het vinden en ontdekken van de beste producten voor hun behoeften.
Klanten kunnen met Rufus op zoek gaan naar productcategorieën, winkelen op basis van gelegenheid of doel, productcategorieën vergelijken en de beste aanbevelingen krijgen. Vragen over specifieke producten kunnen ook worden gesteld terwijl klanten op de productdetailpagina zijn, waarbij Rufus antwoorden genereert op basis van productdetails, klantbeoordelingen en community Q&A’s.
Om Rufus te gebruiken, kunnen klanten in de bèta simpelweg hun vragen typen of spreken in de zoekbalk van de Amazon-app. Een chatdialoogvenster van Rufus verschijnt dan onderaan hun scherm, waar ze antwoorden op hun vragen kunnen zien, voorgestelde vragen kunnen aantikken en vervolgvragen kunnen stellen. Rufus genereert antwoorden met relevante informatie van zowel Amazon als het web om klanten te helpen betere, meer geïnformeerde aankoopbeslissingen te maken.
Amazon benadrukt dat het nog vroeg is voor generatieve AI en dat de technologie niet altijd exact juist zal zijn. Feedback van klanten, in de vorm van duimen omhoog of omlaag en de mogelijkheid om vrije feedback te geven, wordt aangemoedigd om Rufus in de loop van de tijd te verbeteren. Amazon is enthousiast over het potentieel van generatieve AI en kijkt ernaar uit Rufus in de komende weken verder uit te rollen naar meer Amerikaanse klanten.
06 februari 2024 om 09:01 Laatst gewijzigd: 13 juni 2024 om 06:382 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.