Hapag-Lloyd AG (Hapag-Lloyd) en Maersk hebben een overeenkomst getekend voor een nieuwe langdurige operationele samenwerking genaamd "Gemini Cooperation", die in februari 2025 van start zal gaan. Het doel is om een flexibel en onderling verbonden oceaan netwerk te leveren met toonaangevende betrouwbaarheid in de industrie.

Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd, benadrukte het belang van deze samenwerking: "Samenwerken met Maersk zal ons helpen om de kwaliteit die we aan onze klanten leveren verder te verhogen. Daarnaast zullen we profiteren van efficiëntiewinsten in onze operaties en gezamenlijke inspanningen om de decarbonisatie van onze industrie verder te versnellen."

De nieuwe samenwerking tussen Hapag-Lloyd en Maersk zal bestaan uit een vlootpool van ongeveer 290 schepen met een gecombineerde capaciteit van 3,4 miljoen containers (TEU); Maersk zal 60% inzetten en Hapag-Lloyd 40%.

Vincent Clerc, CEO van Maersk, zei over de samenwerking: "We zijn verheugd om deze samenwerking met Hapag-Lloyd aan te gaan, die de ideale oceaanpartner is op onze strategische reis. Door deze samenwerking aan te gaan, bieden we onze klanten een flexibel oceaan netwerk dat de norm voor betrouwbaarheid in de industrie zal verhogen. Dit zal ons geïntegreerde logistieke aanbod versterken en voldoen aan de behoeften van onze klanten."

Beide bedrijven zijn toegewijd aan de decarbonisatie van hun vloten en hebben de meest ambitieuze decarbonisatiedoelstellingen in de industrie gesteld, met Maersk die streeft naar netto-nul in 2040 en Hapag-Lloyd in 2045.

Als gevolg van het toetreden tot deze samenwerking zal Hapag-Lloyd THE Alliance eind januari 2025 verlaten. In januari 2023 kondigden Maersk en MSC aan dat de 2M-alliantie in januari 2025 zal eindigen.

Gedurende 2024 zullen Maersk en Hapag-Lloyd zorgvuldig de overgang van hun huidige allianties naar de nieuwe operationele samenwerking plannen. Tegelijkertijd zal de dienstverlening aan klanten doorgaan volgens bestaande overeenkomsten.