Evofenedex luidt de noodklok over de gevolgen van de recente ontwikkelingen in de Rode Zee. Ze leiden behalve tot vertragingen tot sterk stijgende toeslagen voor verladers, zo stelt de belangenbehartiger voor logistiek en handel.

De gevolgen van de gespannen situatie in het Midden-Oosten, waardoor de commerciële scheepvaart de Rode Zee mijdt, wordt verder versterkt door de piek in verzendingen rondom het Chinees Nieuwjaar, waarbij fabrieken in China begin februari sluiten en een rush ontstaat om goederen te exporteren.

Evofenedex stelt vast dat rederijen de crisis aangrijpen om hoge toeslagen te rekenen, die soms oplopen tot $2000 per 40-voetscontainer. Dit terwijl de werkelijke extra kosten voor de rederijen vaak veel lager liggen en er op schepen zelfs sprake is van overcapaciteit, zo stelt de brancheorganisatie. De organisatie hekelt het gebrek aan transparantie van rederijen over deze toeslagen, wat het voor verladers moeilijk maakt om deze kosten te betwisten.

Evofenedex werkt samen met de European Shippers’ Council en heeft in samenwerking met de Global Shippers Alliance en de mondiale expediteursorganisatie FIATA een statement van basisprincipes opgesteld. Dit statement, gesteund door de UNCTAD, roept op tot meer transparantie in de toeslagen en het voorkomen van dubbele kosten die al in tarieven zijn opgenomen. De organisatie benadrukt dat er behoefte is aan een eerlijkere marktwerking in de containerlijnvaart en streeft naar een betere balans tussen de macht van rederijen en de rechten van verladers.