ZigZag, wereldwijd aanbieder van retourdiensten, verwacht deze maand een ongekend hoog aantal retouren. In haar thuismarkt, het Verenigd Koninkrijk, zag het bedrijf de eerste dagen van de maand al een toename van 42% in retouren vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In de kerstperiode zag het bedrijf wereldwijd al een flinke toename van retouren.

Al Gerrie, CEO van ZigZag, licht toe: "Deze golf van retouren in januari is tekenend voor de huidige economische omstandigheden. Consumenten proberen hun uitgaven te beperken. Hoewel we niet verwachten dat de toename de hele maand januari 42% zal zijn, wijzen deze cijfers op een van de drukste januarimaanden ooit voor retouren."

Een interessante trend is de toename van betaalde retouren. In de kerstperiode was 48% van alle retouren betaald. Duitsland en Frankrijk lieten een significante stijging van 13-20% zien in betaalde retouren vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast biedt nu 63% van ZigZag's retailklanten op de een of andere manier een betaalde retouroplossing aan.

De redenen voor het retourneren zijn divers. Maatproblemen blijven een belangrijke factor voor mode-retouren, goed voor 49% van alle retouren wereldwijd en maar liefst 68% in het Verenigd Koninkrijk – een stijging van 37% ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast waren beschadigde of defecte artikelen verantwoordelijk voor 9% van alle retouren in het Verenigd Koninkrijk.

Gerrie voegt hieraan toe: "Vaak kopen shoppers meerdere maten van een artikel om ze thuis te passen en de niet-passende items te retourneren. De inconsistentie in maten is een frustratiepunt voor shoppers. Retailers kunnen dit aanpakken door klantbeoordelingen en maatgidsen aan te bieden."

Ook de manier waarop shoppers retourneren is veranderd. Thuisophaling steeg met 77% en het gebruik van afhaallockers steeg met 68%. De traditionele retourmethoden via het postkantoor is echter nog steeds populair, met een stijging van 29%.

Gerrie concludeert: "Daar waar flexibiliteit en keuze geboden wordt, grijpen consumenten de kans. Met meer mensen die thuiswerken, is  thuis afhalen een aantrekkelijke optie geworden."