De containerlijnvaartsector staat aan het begin van het nieuwe jaar onder aanzienlijke druk door de recente Houthi-aanvallen in de Rode Zee. Als gevolg hiervan zijn de tarieven voor containervervoer tussen China en Europa explosief gestegen. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) zijn de tarieven voor een twintigvoets container gestegen van 1497 dollar naar 2694 dollar, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 851 dollar aan het begin van december.

Deze stijging heeft zelfs invloed op Maersk, een van 's werelds grootste containervervoerders. Na een aanval op het schip ‘Maersk Hangzhou’, heeft Maersk besloten om het gebied rond de Rode Zee tijdelijk (voor 48 uur) te vermijden. Dit besluit komt ondanks eerdere plannen om de route te blijven volgen op aanraden van de Amerikaanse overheid.

Het conflict escaleert verder met de Britse minister van Defensie Grant Shapps, die aankondigde dat het Verenigd Koninkrijk overweegt om directe aanvallen uit te voeren op de Houthi-rebellen in Jemen. Ondertussen heeft Iran, dat volgens het Westen de Houthi-rebellen ondersteunt, een oorlogsschip naar de Rode Zee gestuurd.

Deze gespannen situatie heeft ertoe geleid dat veel rederijen kiezen voor langere routes via Kaap de Goede Hoop, wat resulteert in een toegenomen vraag naar scheepscapaciteit. Een scheepsmakelaar waarschuwt dat dit kan betekenen dat plannen om oudere schepen uit de vaart te nemen en naar de sloop te brengen, opnieuw worden uitgesteld.