Scheepvaartonderneming Maersk heeft aangekondigd bijna al zijn schepen - die tussen Azië en Europa varen - terug te leiden naar de route via het Suezkanaal. Deze beslissing volgt na een tijdelijke omleiding via Kaap de Goede Hoop, vanwege dreigingen in de Rode Zee.

Deze ommezwaai is mogelijk door een veiligheidsoperatie onder leiding van de Verenigde Staten, gericht op het beschermen van schepen in het gebied. Eerder had Maersk, net als Hapag-Lloyd, de route via de Rode Zee gestaakt na aanvallen door Houthi-rebellen. Uit Maersk's vaarschema blijkt dat slechts vijf van hun schepen nu nog omgeleid worden, terwijl meer dan vijftig schepen de gebruikelijke route via het Suezkanaal hervatten.

Mediterranean Shipping Company (MSC) kiest voor een voorzichtige aanpak en blijft haar schepen omleiden. Hapag-Lloyd beoordeelt de situatie nog als te risicovol, maar zal deze aanstaande vrijdag heroverwegen.

Het Suezkanaal is cruciaal voor ongeveer een derde van het wereldwijde containervervoer. Volgens Bloomberg leidt de omleiding van schepen rondom Afrika tot extra kosten van ongeveer 1 miljoen dollar per retourvaart. Ondanks de hervatting door Maersk blijft de helft van de containervloot die de Rode Zee en het Suezkanaal doorkruist, de route vermijden vanwege aanhoudende veiligheidszorgen.