Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft aangekondigd dat bestuurders van elektrische bedrijfswagens, met een gewicht tussen de 3500 en 4250 kilo, vanaf 1 juli 2024 een vrachtwagenrijbewijs (C) nodig hebben. De minister laten weten vanuit juridisch en vanwege de verkeersveiligheid tot dit besluit te zijn gekomen.

Deze elektrische voertuigen, vooral bestelbussen, zijn zwaarder dan hun fossiele tegenhangers vanwege de omvangrijke batterijen. Sinds 2019 was er een gedoogbeleid dat bestuurders met een standaard rijbewijs toestond om elektrische bussen van ongeveer vier ton te besturen. Echter, de noodzaak voor een vrachtwagenrijbewijs wordt nu ingevoerd, wat impliceert dat ongeveer duizend bestelbussen niet langer met een B-rijbewijs de weg op kunnen.

Ondernemers en bedrijven zien dit als een tegenslag, vooral omdat velen al hebben geïnvesteerd in elektrische bedrijfswagens als onderdeel van hun duurzaamheidsinitiatieven. Minister Harbers erkent deze zorgen: "Het is vervelend dat ondernemers die hebben geïnvesteerd in duurzaam vervoer nu met een nieuwe kostenpost te maken krijgen." Hij benadrukt echter de noodzaak van deze verandering vanuit een juridisch en verkeersveiligheidsperspectief, en geeft aan dat "een juridisch vage situatie" niet langer wenselijk is.

De reactie vanuit het bedrijfsleven, waaronder organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland, is grotendeels negatief. Zij beschouwen de snelle afbouw van de gedoogregeling als "veel te kort en onacceptabel", en uiten zorgen dat deze ontwikkeling ondernemers die streven naar duurzaamheid onnodig op kosten jaagt. Bovendien vrezen zij dat ondernemers gedwongen worden om te kiezen voor bestelauto's met dieselmotoren, wat een obstakel vormt voor duurzame logistiek en leefbare binnensteden.

De situatie lijkt een complexe afweging tussen de bevordering van duurzaam vervoer en de noodzaak om de verkeersveiligheid en juridische duidelijkheid te waarborgen. Met de deadline van 1 juli 2024 in zicht, zullen bestuurders van elektrische bedrijfswagens zich moeten voorbereiden op nieuwe vereisten en mogelijk extra kosten voor het behalen van een vrachtwagenrijbewijs.