Amazon heeft afgelopen jaar in Europa 50% meer gebruik gemaakt van trein- en zeevervoer in Europa. Deze uitbreiding is een antwoord op de unieke geografische en infrastructurele kenmerken van Europa, waarbij trein- en zeeroutes vaak een efficiëntere en snellere manier zijn voor het vervoeren van goederen.

Amazon werkt samen met Europese spoor- en zeevervoerders zoals Cargo Beamer, VIIa, Mercitalia Group, Grimaldi, Stena Line, DFDS en anderen. De trailers van Amazon kunnen gemakkelijk worden overgezet tussen schepen, vrachttreinen en vrachtwagens, waardoor flexibiliteit in transportmodi mogelijk is.

Een productreis begint doorgaans bij een Amazon fulfilment center, waar de trailer wordt geladen en naar een zeehaven of spoorwegterminal wordt gebracht. Van daaruit reist de lading per schip of trein naar een andere haven of terminal, waar lokale chauffeurs het ophalen en naar de eindbestemming brengen. Door trein- en zeevervoer te combineren met wegtransport, plant Amazon de routes zodanig dat trailers de langste afstanden per spoor of zee afleggen. Dit vermindert de rijtijden aanzienlijk en stelt Amazon in staat om samen te werken met lokale wegtransportpartners.

Het vervoeren van producten per trein of schip in plaats van over de weg vermindert de CO₂-voetafdruk aanzienlijk. Gemiddeld helpt het gebruik van trein- of zeeroutes om de koolstofemissies met bijna 50% te verminderen.

In 2023 zal Amazon, net als het jaar ervoor, duizenden vrachtwagenladingen tussen zijn gebouwen in Europa overzetten via zee en spoor, waardoor duizenden tonnen CO₂-uitstoot worden bespaard.