Intergamma, de organisatie achter de toonaangevende doe-het-zelf ketens GAMMA en Karwei, heeft haar toewijding aan duurzaamheid versterkt door een nieuwe strategische koers aan te kondigen. Deze koers omvat de introductie van een 'duurzamere keuze' logo om consumenten te helpen bewustere keuzes te maken bij hun aankopen.
Margreeth Pape, Director Sustainability bij Intergamma, lichtte de stap toe: “Als nummer één op de doe-het-zelfmarkt in Nederland en België, beseft Intergamma dat de productieketens, producten en grondstoffen van zichzelf niet duurzaam zijn. Daarom willen we deze uitdaging graag aangaan, en hierbij willen we graag een voortrekkersrol nemen.”
Uit recent onderzoek van Intergamma bleek dat duurzaamheid een steeds belangrijkere factor is in de aankoopbeslissingen van consumenten. "Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan dat duurzaamheid van belang is bij hun aankoopkeuze," zei Pape. Met deze nieuwe strategie streeft Intergamma ernaar de meest duurzame doe-het-zelf retailer in Nederland en België te worden.
Het nieuwe 'duurzamere keuze' logo zal producten markeren die duurzamere eigenschappen hebben, zoals het gebruik van gerecyclede materialen of een lagere milieu-impact. Wat uniek is aan dit logo, is dat het niet alleen aangeeft dat een product duurzamer is, maar ook op welke aspecten het product uitblinkt ten opzichte van soortgelijke producten.
Om de geldigheid en integriteit van dit nieuwe logo te waarborgen, werkt Intergamma samen met het kennisinstituut Stichting Milieukeur (SMK) en voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.
Daarnaast heeft Intergamma haar duurzame initiatieven versterkt door samen te werken met Baril Coatings, een expert in EU Ecolabel gecertificeerde verf. "Door samen te werken met Baril Coatings kunnen we dit najaar al duurzamere verf aanbieden bij de mengbalie in onze bouwmarkten. Bij GAMMA is dat Copperant, bij Karwei is dat Fairf," aldus Pape.
Als afsluiting benadrukte Pape de voortdurende toewijding van Intergamma aan duurzaamheid: “We zijn er nog niet, sterker nog we zijn verre van perfect, maar we weten duidelijk waar we naartoe willen en delen graag hoe we dat gaan aanpakken. Onze uiteindelijke droom is dat iedereen in Nederland en België duurzaam kan klussen, inrichten en wonen. En om dit te realiseren timmeren we stap voor stap aan de weg.”