Zalando heeft zijn nieuwste initiatief gepresenteerd: ZEOS, wat een afkorting is voor Zalando E-commerce Operating System. Het systeem belooft modemerken en retailers te helpen bij het beheren van het verkopen op verschillende kanalen in Europa.

Europese modemerken en retailers worden geconfronteerd met talloze uitdagingen wanneer zij de online markt betreden. Deze variëren van het voldoen aan verschillende consumentenverwachtingen tot het navigeren van complexe relaties met lokale vervoerders. Jan Bartels, Senior Vice President B2B bij Zalando, legt uit: "Met ZEOS willen we het volledige potentieel van Europa ontsluiten en modemerken en lifestyle-spelers de tools bieden om hun multi-channel verkoop te beheren in één geïntegreerd platform."

Zalando lanceerde in oktober 2022 een pilot voor een multi-channel fulfilment oplossing, die nu de naam ZEOS Fulfillment heeft gekregen. 30 merken en retailers maken gebruik van het nieuwe systeem. “We hebben grote ambities voor de komende jaren en zijn blij te zien dat de roadmap van ZEOS daarmee overeenkomt”, zegt Radomir Kiepas, B2B Development Partner bij Kazar, een van de deelnemende partijen. Het platform vereenvoudigt logistieke processen aanzienlijk, waardoor merken zich volledig kunnen richten op hun kerncompetenties.

Isabel Rocher, Director Commercial, Operations and Partner Care bij Zalando, voegt toe: "Met ZEOS Fulfillment, onze end-to-end logistieke oplossing, kunnen merken en retailers miljoenen klanten bereiken in heel Europa, via marktplaatsen en hun eigen e-commercewebsite. Het is mooi om onze klanten te kunnen helpen de verkoop en winstgevendheid te maximaliseren."

ZEOS werkt als een onafhankelijke eenheid binnen Zalando en heeft ongeveer 350 medewerkers in Berlijn en Stockholm. De bestaande logistieke oplossingen van Zalando blijven beschikbaar, maar het is duidelijk dat ZEOS het hart zal vormen van Zalando's toekomstvisie om het e-commerce besturingssysteem voor mode en lifestyle in Europa te worden.