Recent onderzoek van Descartes Systems Group, marktleider in softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, toont aan dat de duurzaamheid van thuisbezorging een beslissende factor wordt voor Nederlandse consumenten. Uit het 'Duurzaamheidsrapport Thuisbezorging: Consumenten verwachten meer!' blijkt dat slechts 34% van de Nederlandse consumenten vindt dat retailers het goed doen op het gebied van milieuvriendelijke bezorgdiensten.

Chris Jones, EVP, Industry bij Descartes, benadrukt: "Vergeleken met ons onderzoek uit 2022 zijn consumenten nu veel meer geïnteresseerd in de milieuvriendelijke bezorgservice van retailers. Retailers moeten rekening houden met deze belangrijke trend, omdat dit hen de mogelijkheid biedt om zich te onderscheiden, meer omzet te genereren, een grotere klantloyaliteit te creëren en de bezorgkosten te verlagen.”

Bovendien geeft het rapport aan dat 38% van de Nederlanders hun aankoopbeslissingen baseert op de milieueffecten van een product of bedrijf. Belangrijke bezorgopties voor deze consumenten zijn 100% CO2-neutrale diensten (60%) en het combineren van alle bestellingen in één bezorgmoment aan het einde van de week (51%).

De gevolgen van niet voldoen aan deze groeiende vraag naar duurzame bezorgopties zijn duidelijk: maar liefst 27% van de Nederlandse consumenten is gestopt met winkelen bij bepaalde retailers vanwege hun milieu-onvriendelijke bezorgpraktijken. Jongere consumenten (18-34 jaar) lijken zelfs nog meer betrokken te zijn, waarbij velen actie ondernemen tegen retailers met een slechte milieuprestatie.

Het is duidelijk dat in het huidige klimaat retailers niet alleen duurzame producten, maar ook duurzame bezorging moeten overwegen als ze relevant willen blijven voor de moderne consument.