MAN is klaar om, na elektrische bestelwagens en stadsbussen, nu ook elektrisch aangedreven vrachtwagens te leveren. De verkoop van de nieuwe MAN eTruck start op 30 oktober, met de eerste leveringen aan klanten in 2024.

Een nieuwe fabriek in Nuremberg zal centraal staan in deze elektrificatie-inspanning, waar de productie van batterijpakketten een sleutelrol speelt. De faciliteit is bedoeld om vanaf 2025 tot 100.000 hoogspanningsbatterijen per jaar te produceren, voornamelijk voor de nieuwe eTruck, maar ook voor stadsbussen en in de toekomst mogelijk voor touringcars.

Michael Kobriger, Executive Board Member Production & Logistics bij MAN Truck & Bus, benadrukte het belang van veranderingen binnen de sector: "De verschuiving in mobiliteit naar elektrisch aangedreven wegtransport verandert de gehele industrie op een ongekende manier. MAN neemt actief deel aan deze verandering. Onze transformatie naar een leverancier van duurzame en intelligente transportoplossingen is overal binnen het bedrijf zichtbaar."

De bouw van de batterijfaciliteit volgt na een beslissing twee jaar geleden om Nuremberg te kiezen voor toekomstige batterijproductie. Dit initiatief, inclusief het nieuwe gebouw, vertegenwoordigt een totale investering van ongeveer 100 miljoen euro en zal 350 nieuwe banen creëren.

MAN legt ook de nadruk op samenwerking voor de toekomst van e-mobiliteit. Eind 2024 zullen de eerste klantvoertuigen nog worden geleverd vanuit kleinschalige productie, voordat in 2025 grootschalige productie wordt opgevoerd. Er zijn ook sterke partnerschappen opgezet met lokale universiteiten, waaronder de "Campus Future Driveline" die begin 2023 werd gelanceerd. Hier werken MAN-ontwikkelaars samen met studenten en professoren aan projecten gericht op batterijen, waterstofverbrandingsmotoren en brandstofcellen.

In voorbereiding op de lancering van de eTruck, heeft MAN in oktober zijn eigen volledig elektrische eTrucks ingezet op interne logistieke routes tussen Duitse locaties. Daarnaast integreert LoadFox, een dochteronderneming van MAN, vanaf 2024 steeds meer autonome rijfuncties in de logistieke praktijk.

Dankzij deze voorbereidingen kan de nieuwe MAN eTruck vanaf 2024 aan klanten worden geleverd, met verwachte dagelijkse bereiken van 600 tot 800 kilometer, en in de toekomst zelfs tot 1.000 kilometer met slechts één tussentijdse oplaadbeurt.