Online consumentenbestedingen in Nederland hebben in de eerste zes maanden van 2023 een totaalbedrag van € 16,3 miljard bereikt, wat een stijging van 2% is ten opzichte van dezelfde periode in 2022, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Ondanks deze groei in uitgaven bleef het aantal online aankopen op 167,8 miljoen staan.

“We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen”, lichtte Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, toe.

Bij een nadere blik op de cijfers zien we dat de bestedingen aan producten, vooral in de sectoren Telecom en Home & Living, zijn gedaald met respectievelijk 14% en 10%. Daarentegen hebben de categorieën Sport & Recreatie en DIY/Garden een groei doorgemaakt van respectievelijk 9% en 6%.

In schril contrast daarmee staat de online dienstensector, die na de coronacrisis juist een boost heeft gekregen. Zo is er in het eerste halfjaar 10% meer online uitgegeven aan diensten in vergelijking met 2022. Dit wordt aangevoerd door groeicijfers in pakketreizen, losse vliegtickets & accommodaties en evenementen. Echter, op gebied van verzekeringen zien we een duidelijke daling in zowel bestedingen als aankopen.

Een opmerkelijke trend die zich doorzet, is het toenemende aantal cross-border online aankopen. Nederlanders kopen vaker en geven meer uit aan producten en diensten buiten de landsgrenzen. Hierbij blijft Duitsland de populairste bestemming voor deze uitgaven, hoewel het aandeel van Groot-Brittannië en China in opkomst is.

Tot slot is het belangrijk op te merken dat het gebruik van smartphones voor online aankopen blijft toenemen, en het aandeel van betaalmethode iDEAL ook blijft groeien.

Uit deze gegevens, verzameld door GfK in samenwerking met diverse partners, blijkt dat de online markt in Nederland dynamisch blijft, met voortdurende veranderingen in consumentengedrag en bestedingspatronen.