Nederlandse en Vlaamse consumenten tonen een toenemende voorkeur voor duurzamere verpakkingen, zo wijst nieuw onderzoek uit. Uit de studie, uitgevoerd in opdracht van DS Smith, blijkt dat niet-duurzame verpakkingen voor veel online shoppers een afknapper zijn.

Bijna 1 op de 5 (19%) Nederlandse online kopers overweegt een bedrijf links te laten liggen bij overmatig onnodige verpakking, een stijging van 6 procentpunten ten opzichte van 2018. In België is het percentage 15% dat afhaakt als de ontvangen verpakking niet of nauwelijks recyclebaar is.

Niet alleen duurzaamheid, maar ook de stevigheid van verpakkingen is cruciaal voor consumenten. Schade aan verpakkingen kan leiden tot afnemende herhaalaankopen: 27% van de Nederlandse en 22% van de Belgische shoppers zou minder bestellen bij webshops die beschadigde verpakkingen leveren.

Duurzaamheid blijkt een breed gedragen zorg te zijn. Veel consumenten zien verpakkingen als een afspiegeling van een merk's inzet voor duurzaamheid. Bijna 80% van de ondervraagden prefereert een product in een papieren of kartonnen verpakking. Meer dan de helft meent dat zulke verpakkingen een bedrijf's milieu-engagement tonen, terwijl 7 op de 10 respondenten liever zo min mogelijk plastic verpakkingen willen.

Daarnaast vinden consumenten de recycleerbaarheid van verpakkingen essentieel. Voor 50% van de Nederlandse en 59% van de Vlaamse respondenten is dit een topprioriteit. Bijna 1 op de 5 (17%) zou zelfs bereid zijn meer te betalen voor gemakkelijk recyclebare verpakkingen.

Hiddo van de Ven van DS Smith reageerde: "De pandemie bracht specifieke verwachtingen met zich mee over hoe producten verstuurd en ontvangen moeten worden. Duurzaamheid is nu topprioriteit voor consumenten. Ze willen kwalitatieve, recyclebare of herbruikbare verpakkingen die onnodig afval beperken."