bpost blijft zijn stempel drukken op de Belgische e-commerce markt met de toevoeging van haar 3.000e afhaalpunt, waarmee het zijn positie als marktleider met de beste dekking verstevigt. Het bedrijf plant om haar netwerk verder uit te breiden en in 2030 4.000 afhaalpunten te hebben binnen de Belgische landgrenzen. 

Sinds 2014 heeft bpost aan een hybride netwerk van afhaalpunten gewerkt om tegemoet te komen aan de wensen van consumenten die meer controle willen over waar hun aankopen worden geleverd. Naast de bestaande 656 postkantoren biedt bpost nu 654 postpunten, 879 pakketpunten en 811 pakketautomaten. Postkantoren blijven een hub voor een scala aan postale en bancaire diensten, terwijl de focus bij pakketpunten en pakketautomaten puur op de verzending en ontvangst van pakketten ligt.

Dankzij deze uitgebreide geografische spreiding, stelt bpost dat elke Belg binnen een afstand van zes minuten – te voet, per fiets of auto – toegang heeft tot een afhaalpunt.

Jos Donvil, CEO van bpost Belgium: “Dit netwerk is er op gericht om dicht bij iedereen te zijn. Klanten kunnen hun voorkeur doorgeven voor levering van een pakje als ze niet thuis zijn. Qua duurzaamheid is een afhaalpunt dan ook te verkiezen boven thuislevering. Onze postbodes leggen door de gegroepeerde levering minder kilometers af op de weg.”

Behalve gemak dragen afhaalpunten ook bij aan duurzaamheid, benadrukt bpost. Door deze leveringsmethode te gebruiken, wordt de CO2-uitstoot gemiddeld met 30% verminderd. Dit kan zelfs oplopen tot 90% als klanten te voet of met de fiets hun pakjes ophalen. Met minder voertuigen op de weg ziet bpost een kans om bij te dragen aan een vermindering van files, geluidsoverlast en verkeersongevallen.

Verder zet bpost ook in op de pakketautomaten, die in populariteit zijn gegroeid. Deze automaten zijn onderdeel van de strategie om duurzame stadslogistiek in stedelijke centra, zoals Mechelen, Leuven en Brussel, te bevorderen.