In een innovatieve samenwerking tussen Scania, Uppsala University en verschillende partners, wordt een unieke hybride truck met een trailer vol zonnepanelen getest op de openbare weg. Dit project van twee jaar mikt op aanzienlijke vermindering van operationele kosten en lokale emissies dankzij de door de truck zelf geproduceerde zonne-energie.

Stas Krupenia, hoofd van het onderzoeksbureau bij Scania, zegt: “Scania’s doel is om de transitie naar een duurzaam transportsysteem te leiden. Nog nooit zijn zonnepanelen op deze manier gebruikt om energie op te wekken voor de aandrijflijn van een truck."

De truck maakt deel uit van een onderzoeksproject dat de opgewekte zonne-energie en de vermindering van de koolstofuitstoot onderzoekt. Hierbij werden nieuwe, efficiënte en lichte zonnepanelen voor trucks ontwikkeld. "Dit is een spannend project waarbij wetenschap en industrie samenwerken om de klimaatimpact van vrachtwagentransporten te verminderen. De resultaten van deze unieke truck zullen zeer interessant zijn," zegt Erik Johansson, projectmanager en hoogleraar fysische chemie aan de Uppsala University.

Dankzij de zonnepanelen kan de hybride truck jaarlijks tot 5.000 kilometer extra rijden in Zweden. In zonnigere landen zoals Spanje kan dit aantal zelfs verdubbelen. Bovendien is er onderzoek gedaan naar nieuwe lichtgewicht tandemzonnecellen, die de efficiëntie van de omzetting van zonlicht in elektriciteit kunnen verdubbelen.

Erik Olsson, hoofd bedrijfsontwikkeling bij Midsummer, merkt op: “Onze zonnepanelen zijn uitstekend voor toepassingen die commerciële voertuigen duurzaam maken. Elektriciteit opgewekt door zonnepanelen zal brandstof en koolstofemissies besparen."

Het project, mede gefinancierd door het overheidsagentschap voor innovatie Vinnova, heeft als doel trucks te ontwikkelen met een lage klimaatimpact dankzij zonne-energie. De truck, een 560 pk sterke plug-in hybride, heeft een trailer van 18 meter die bijna volledig is bedekt met dunne, lichte en flexibele zonnepanelen.

Terwijl de truck nu op de openbare weg wordt getest door het transportbedrijf Ernsts Express AB, benadrukt Lars Evertsson, CEO van Ernsts Express, het belang van het project: “De hele industrie staat voor grote uitdagingen, vooral wat betreft brandstof. Elektrificatie uit hernieuwbare elektriciteit is de toekomst."