De Europese Commissie heeft groen licht gegeven voor een joint venture op het gebied van vrachtwagenbatterijen tussen het Zweedse Scania en het Duitse sennder Technologies.
De samenwerking introduceert een pay-per-use model voor zware elektrische vrachtwagens, aangevuld met bijbehorende digitale, fysieke en commerciële diensten.
Het initiatief wordt gelanceerd in Duitsland en zal later in andere Europese landen worden uitgerold. Sennder, dat een vloot heeft van meer dan 40.000 vrachtwagens, was in 2021 een pionier in het demonstreren van grensoverschrijdende elektrische vrachtwagenoperaties. In een pilootproject vervoerde sennder met een elektrische vrachtwagen van Breytner een lading van 17+ ton voor Cabot tussen Rotterdam en Antwerpen, een afstand van meer dan 300km.
Scania, dat onderdeel uitmaakt van de Volkswagen Groep, heeft via zijn investeringsarm fors geïnvesteerd in sennder, een digitale wegvervoerder die transportdiensten levert in heel Europa.
De onbekende kosten van batterijpakketten in vrachtwagens vormen een aanzienlijke barrière voor de uitrol van zware elektrische voertuigen. Ondanks verbeteringen in batterijtechnologie en beheersystemen, is er nog weinig bekend over de langetermijnprestaties van deze batterijpakketten. Scania heeft een strategische samenwerking met de Europese batterijfabrikant Northvolt.
De kosten van de batterijpakketten vormen een groot deel van de totale vrachtwagenkosten. Vroegtijdige vervanging van een pakket kan de bedrijfseconomie beïnvloeden. Hier zijn Europese start-ups zoals Twaice actief, die samenwerken met chipaanbieders zoals Analog Devices om gedetailleerde data te leveren met digitale tweelingmodellen van de batterijpakketten.