Flitsbezorging, waarbij boodschappen binnen 10 tot 20 minuten worden afgeleverd, wint aan populariteit in Nederland. Dat blijkt uit de vierde editie van de Markteffect Flitsbezorger Monitor onder 1.017 respondenten van 18 jaar en ouder. De bekendheid en het gebruik van deze diensten zijn gestegen, met 82% van de Nederlanders die nu bekend zijn met het concept, een stijging van 8% sinds november 2022. Bezorgdiensten als Gorillas en Flink hebben aan bekendheid gewonnen, en het gebruik is licht gestegen tot 18%.

Ondanks de groei, is het toekomstperspectief van flitsbezorgdiensten wankel. In sommige steden bestaat er een verbod op de bezorgdiensten vanwege potentiële overlast en onveilige verkeerssituaties. 54% van de Nederlanders is op de hoogte van dit verbod en 40% beschouwt dit als een positieve ontwikkeling. Echter, drie op de vijf Nederlanders geloven niet dat flitsbezorging een duurzame toekomst heeft. De industrie wordt dus geconfronteerd met uitdagingen, en de vraag of flitsbezorging kan blijven groeien te midden van deze ontwikkelingen blijft onbeantwoord.