In het tweede kwartaal van 2023 steeg de online omzet van detailhandelaren met meer dan 4 procent ten opzichte van het vorige jaar, volgens het CBS. Omnichannelers, die zowel online als in fysieke winkels verkopen, zagen een omzetstijging van ruim 5 procent. Pure online winkels hadden een kleinere groei.
De totale detailhandelomzet steeg met 6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, hoofdzakelijk door hogere verkoopprijzen, terwijl het volume bijna 4 procent lager was. De omzet in de foodsector nam met bijna 10 procent toe, terwijl het volume daalde met bijna 3 procent. De non-foodsector zag een omzetstijging van ruim 3 procent.
Het aantal faillissementen in de detailhandel daalde in het tweede kwartaal naar 59, vergeleken met 86 in het eerste kwartaal. Het totale aantal faillissementen steeg echter naar 797 in het tweede kwartaal. In het tweede kwartaal was 7 procent van alle faillissementen een detailhandelsbedrijf, vergeleken met 12 procent in de eerste drie maanden van het jaar.