Twee jaar na de introductie van boodschappenbezorging bij Uber Eats heeft het platform zojuist zijn "meest uitgebreide update tot nu toe" uitgebracht.

Uber Eats onthulde donderdag verschillende nieuwe functies die het van plan is in de komende weken aan zijn boodschappenbezorgdienst toe te voegen, waaronder een optie voor klanten om leveringen te plannen van winkels die gesloten zijn en het live volgen van bestellingen, liet Uber in een blogbericht weten.

"Vanaf volgende week in geselecteerde steden, en uitrollend over de hele zomer, zullen Amerikaanse consumenten gloednieuwe functies beginnen te zien die boodschappen doen met Uber Eats handiger, intuïtiever en betrouwbaarder maken dan ooit tevoren," schreef het bedrijf.

Misschien wel de grootste update aan de app is de mogelijkheid voor klanten om ook na sluitingstijd te bestellen. Als een winkel gesloten is, zouden klanten nog steeds boodschappen kunnen doen en hun bestelling de volgende dag laten bezorgen tijdens een bezorgvenster naar keuze.

Uber vernieuwde ook zijn besteltrackingsysteem om verder te gaan dan de bezorgroute. Nu zullen klanten in real time kunnen volgen hoe elk voorwerp in de winkel wordt gescand en in zakken gedaan. Het platform werd ook aangepast om het voor klanten gemakkelijker te maken vervangende artikelen te vinden voor producten die niet op voorraad zijn, en ze kunnen zelfs artikelen bestellen die per gewicht verkocht worden.

In een persconferentie op donderdag zei Therese Lim, Uber's senior director of new verticals and grocery product, dat Uber-werknemers zelf zullen beginnen met het picken van boodschappenbestellingen. Dat is een stap van het vorige model van het bedrijf, dat werknemers van Cornershop het picken liet doen. Uber nam Cornershop in juni 2021 volledig over.

Lange tijd waren Uber Eats en het bezorgsegment van het bedrijf een verlieslatend onderdeel voor Uber. In zijn meest recente winstrapport in mei zei Uber dat haar bezorgdienst niet eerder zoveel bestellingen had afgeleverd als in het afgelopen kwartaal.

"De verticals (zoals boodschappen, convenience en alcohol) bieden niet alleen een kans om het aandeel in de portemonnee van onze bestaande klanten te vergroten, maar ook om de betrokkenheid en loyaliteit met ons platform te vergroten," zei Uber CEO Dara Khosrowshahi in voorbereide opmerkingen. "Gebruikers van deze verticals zijn loyaler en hebben 1,4x de maandelijkse bestelfrequentie van degenen die alleen bij restaurants bestellen."

Later in de maand vergrootte Uber zijn focus voor boodschappenbezorging. Het lanceerde chauffeurloze boodschappenbezorging met robots in Santa Monica via een samenwerking met Motional, en het begon pilots met on-demand leveringen met Grocery Outlet. Die stappen bouwen voort op de bestaande samenwerking van Uber met Albertsons, die onlangs uitbreidde om bezorging op aanvraag te bieden vanuit meer dan 1.200 winkels.

"We zijn enthousiast over het feit dat we deze nieuwe diensten aan kunnen bieden aan onze bestaande klantenbestand," zei Oskar Hjertonsson, global head van Uber's grocery and new verticals business, tijdens de persconferentie. "We beschouwen dit als een zeer grote zakelijke kans."