De havens van Mannheim en Rotterdam gaan de komende jaren hun samenwerking uitbreiden om de logistieke keten tussen beide havens duurzamer en digitaler te maken.

Uwe Köhn, havendirecteur van Mannheim en Matthijs van Doorn, commercieel directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, hebben een memorandum of understanding (MoU) ondertekend om deze ambities kracht bij te zetten.

De Duitse haven van Mannheim ligt langs de Rijncorridor en binnen een dichte industriële sector, waar bulk- en containerstromen van en naar Rotterdam worden vervoerd.

De vooruitzichten om het achterlandnetwerk via spoor en binnenvaart verder uit te breiden en de logistieke keten te veranderen in een zero-emissie transportcorridor voor de doorvoer van goederen over de weg, het water en het spoor behoren tot de belangrijkste doelstellingen van de samenwerking.

Het partnerschap tussen de Duitse haven en de Nederlandse hub zal naar verwachting ook de betrouwbaarheid en efficiëntie van de afhandeling van binnenvaartschepen bij diepzee- en binnenvaartterminals vergroten en kennis uitwisselen tussen beide havencomplexen, om te komen tot een volledig transparante digitale Rijncorridor.

Wat de energietransitie betreft, zullen beide havens onderzoeken of zij gezamenlijk kunnen optreden bij het faciliteren van de infrastructuur voor het vervoer van alternatieve hernieuwbare energiedragers, geproduceerd, geïmporteerd of gebruikt in de havens, het achterland en tussen de havens langs de corridor.