Als onderdeel van een strategiewijziging stroomlijnt de Berlijnse moderetailer zijn assortiment en schrapt hij de producten van verschillende merken. Dit treft zowel de groothandel als de marktplaats.


In een door "Internet World" verkregen e-mail liet Zalando retailers weten dat verschillende fabrikantenmerken die momenteel op Zalando worden verhandeld "niet langer passen in onze assortimentsstrategie". De producten van deze merken zullen op 30 juni van Zalando worden verwijderd, waarna ze niet meer op het platform kunnen worden verkocht. 

In de e-mail worden specifiek de merken Auden Cavill en Jimmy Sanders genoemd, maar desgevraagd bevestigde Zalando dat een hele reeks andere merken door de assortimentsaanpassing worden getroffen. Zalando wilde niet precies aangeven hoeveel merken en hoeveel producten van het platform zouden worden verwijderd: "Omdat dit een lopend proces is, kunnen we op dit moment geen informatie geven over hoeveel merken dit zal treffen," vertelde een Zalando woordvoerder aan "Internet World". 

"kwaliteit in plaats van kwantiteit" 
Zalando verandert zijn strategie om de complexiteit te verminderen door zich te richten op "kwaliteit boven kwantiteit". Het bedrijf wil een kleinere, relevantere selectie voor klanten samenstellen door het assortiment te stroomlijnen. Zalando heeft echter nog niet bekendgemaakt wat de criteria zijn voor het handhaven of schrappen van een merk, waardoor de situatie voor detailhandelaren vluchtig is. Detailhandelaren die voor hun verkoop sterk afhankelijk zijn van Zalando moeten daarom overwegen hun kanalen te diversifiëren.