AutoStore heeft een nieuw benchmarkrapport gepresenteerd met inzichten van meer dan 300 C-level business leaders in warehouse management en fulfilment. Deelnemers aan de enquête noemden als belangrijkste uitdagingen: stijgende energiekosten (32%), stijgende arbeidskosten (27%) en beperkingen in de toeleveringsketen en verzending (26%).

"Er is behoefte om efficiënter te werken, wat wellicht de reden is dat bijna 9 op de 10 organisaties in 2023 automatiseringstechnologie in hun magazijn hebben of van plan zijn te installeren", aldus Ellen Brune, Hoofd Global Strategic Accounts bij AutoStore. "Het voornemen om een uitdagende macro-omgeving het hoofd te bieden met een technologie-opname is goed nieuws voor klanten die hun producten snel willen hebben."

AutoStore ondervroeg voor het rapport leidinggevenden uit Europa, Noord-Amerika, en Azië. Europese respondenten (44%) noemden de energiekosten als grootste uitdaging, vergeleken met Noord-Amerikaanse en Asia Pacific respondenten (24%). Omgekeerd zijn stijgende arbeidskosten een grotere zorg in APAC (34%) en Noord-Amerika (27%), dan in Europa (22%).

Efficiëntie verhogen
Volgens de bedrijfsleiders in de sector zijn de belangrijkste aandachtspunten voor 2023 het verbeteren van de klanttevredenheid (34%), investeren in automatiseringstechnologie (31%), duurzame oplossingen (31%), grotere efficiëntie van het personeel (31%) en het sneller leveren van goederen aan personen (30%).

Een grote meerderheid van de respondenten (88%) deelde dat ze tegen 2024 een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem zullen implementeren. Tweeëndertig procent heeft al een soort automatiseringstechnologie in gebruik en 56% maakt plannen om die in de komende 12 maanden in te zetten.

"Automatiseringstechnologie is zodanig verschoven dat het niet langer een 'nice to have' is in het magazijn, maar een absolute must have," zegt Marcus Mogéus, Chief Marketing Officer bij AutoStore. "Dit rapport laat zien dat het investeringsplan voor bedrijven als het gaat om automatiseringstechnologie drastisch is toegenomen ten opzichte van eerdere rapporten."

Optimaliseren van de ruimte
Uit het rapport blijkt dat ongeveer een op de drie bedrijfsleiders in de industrie duurzaamheid noemt als belangrijke prioriteit voor 2023. Energie-efficiëntie (55%), vermindering van afval (46%), welzijn van werknemers (43%), vermindering van de opslagvoetafdruk (39%) en recycling (36%) waren de belangrijkste initiatieven.

Ter vergelijking: de respondenten noemden betrouwbaarheid (24%), eenvoud (22%) en ruimtegebruik (20%) als belangrijkere eigenschappen. In feite zei 43% dat ruimtebesparing/gebruik bedrijfskritisch wordt voor hun bedrijf en 49% noemde het als een zeer belangrijke bedrijfsprioriteit.

"Ruimte is van cruciaal belang voor organisaties. Wij helpen bedrijven hun kosten te verlagen, efficiënter te worden en in één tot drie jaar een volledige ROI te leveren, terwijl we de voetafdruk van een magazijn met 75% verminderen in vergelijking met conventionele opslag," aldus Brune. "Het optimaliseren van de ruimte sluit nauw aan bij de uitdaging van stijgende kosten."