Sligro Food Group heeft vandaag haar jaarcijfers van het afgelopen jaar gepresenteerd. Sligro boekte in 2022 een omzet van 2,5 miljard euro, ruim 30% meer dan een jaar eerder. Dat was grotendeels te danken aan de afgenomen coronabeperkingen. Beleggers reageerde niet erg positief, het aandeel noteerde dinsdagmiddag 8% lager.

Oorzaak daarvan is de lager uitgevallen winst, dat vooral toe te schrijven is aan de flink gestegen logistieke kosten. Sligro ondervond nadeel van prijsstijgingen bij transporteurs en maakte meer kosten voor het inzetten van buitenlandse chauffeurs.

 

Voor het komende jaar gaat Sligro alert te zijn op inflatie en geeft aan het effect van consumentenbestedingen niet makkelijk zijn in te schatten door factoren als de gestegen energiekosten, belastingverplichtingen en stijgende lonen.

Voor 2023 geeft Sligro aan dat het de aandacht uitgaat naar het managen van inflatie binnen haar prijsstelling, kostenbeheersing en 'flexibel' zal optreden op de kosten zal zijn bij onverhoopt dalende volumes.