De belangrijkste zeevrachtindex van de Baltic Exchange, die de tarieven volgt voor schepen die droge bulkgoederen vervoeren, daalde woensdag voor de vierde achtereenvolgende keer tot een nieuw dieptepunt in 12 weken als gevolg van de geringe vraag in alle scheepvaartsegmenten.

De algemene index, waarin de tarieven voor capesize, panamax en supramax zeeschepen zijn verwerkt, daalde met 55 punten, of 2,6%, tot 2.043 punten, het laagste niveau sinds 12 april.

De capesize index daalde met 84 punten, of 4%, tot 2.000 punten, het laagste peil sinds 22 april.

Het gemiddelde dagopbrengst voor capesizes, die gewoonlijk ladingen van 150.000 ton vervoeren, zoals ijzererts en steenkool, daalde met € 695 tot € 16.588.

De belangrijke spoorlijn die steenkool levert aan 's werelds grootste kolenuitvoerhaven in Newcastle (Australië), werd dinsdag gesloten wegens zware regenval en zal naar verwachting binnen de komende 48 uur weer open gaan, zei de exploitant Australian Rail Track Corp.

Intussen zakte ijzererts in Singapore naar zijn laagste niveau dit jaar nu China te maken krijgt met nieuwe COVID-19 opvlammingen in verschillende gebieden, waaronder Shanghai, wat de bezorgdheid over verdere afsluitingen in 's werelds grootste staalproducent aanwakkert.

De panamax index daalde voor de twaalfde opeenvolgende sessie en verloor 78 punten, of 3,2%, tot een historisch dieptepunt in 5 maanden van 2.363 punten.

De gemiddelde dagopbrengsten voor panamaxen, die gewoonlijk kolen- of graanladingen van ongeveer 60.000 tot 70.000 ton vervoeren, daalden met € 695 tot € 21.270.