Post- en pakketbedrijf PostNL boekte afgelopen kwartaal verlies. Door de hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen geven Nederlanders minder uit, wat de prestaties van post- en pakketbedrijven op het gebied van pakketbezorging negatief heeft beïnvloed.

PostNL gaf al eerder een winstwaarschuwing aan, maar kwam maandag 7 november met de definitieve cijfers. De omzet daalde met 11% tot 709 miljoen euro, maar vooral de transactieresultaten daalden fors met 79% tot 1 miljoen euro. Het nettoverlies onderaan de streep bedroeg 20 miljoen.

“De macro-economische omgeving is verslechterd en veroorzaakt meer tegenwind. Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. In combinatie met het lage consumentenvertrouwen leidt dit tot een duidelijk effect op de bestedingen van de consument. Fysieke winkels en webshops geven nu aan dat de voorraden groeien. We verwachten dat deze tegenwind ook de komende kwartalen voort blijft duren, wat leidt tot aanhoudende onzekerheid.

Herna Verhagen, CEO van PostNL

Mitigerende maatregelen

PostNL liet weten noodzakelijke maatregelen te zullen nemen om op koers te blijven met hun langetermijnstrategie. Zo wil PostNL de efficiëntie en productiviteit versnellen en intensiviseren en de opbrengsten worden actief gestuurd door prijsaanpassingen.