TikTok is van plan zijn eigen productverwerkingscentra te bouwen in de VS, waardoor een e-commerce supply chain systeem ontstaat dat Amazon rechtstreeks zou kunnen uitdagen, zo blijkt uit meer dan een tiental nieuwe vacatures die de afgelopen twee weken op LinkedIn zijn geplaatst, aldus Axios.

Volgens de vacatures werkt TikTok aan een "internationaal e-commerce fulfilment systeem" dat internationale opslag, inklaring op maat en supply chain systemen voor zowel binnen als buiten de Verenigde Staten. De systemen zullen uiteindelijk pakketconsolidatie uitvoeren, goederen van het ene stadium naar het andere vervoeren en gratis retourzendingen beheren.

Voorlopig lijkt het er niet op dat TikTok van plan is een eigen transportunit uit te bouwen, zoals Amazon. De vacatures impliceren dat TikTok zou samenwerken met verkopers om de verzending, pakketconsolidatie en het transport af te handelen.

De razendsnelle groei van TikTok, daarmee een bedreiging vormt voor Meta's Facebook en Instagram, is ook een gevaar gaan vormen voor bedrijven als Amazon en Google die vertrouwen op search advertising om de handel op hun winkelplatforms aan te jagen.