Nadat Maersk jarenlang op volle toeren heeft gevaren, is het nu van plan zijn containerschepen langzamer te laten varen, aldus Maersk-CEO Søren Skou.

In een interview met persbureau Reuters geeft Skou de afnemende vraag en brandstofbesparing aan als de voornaamste drijfveren voor deze stap.

Sinds de Covid-19 pandemie begin 2020, heeft de containermarkt hard gewerkt om de enorme vraag naar goederen - vooral die van Amerikaanse consumenten - te bedienen, waardoor de vrachtprijzen op een historisch hoog niveau zijn gebleven. Tegelijkertijd heeft dit geleid tot aanzienlijke opstoppingen en vertragingen in havens over de hele wereld.

"Onze schepen hebben de vaart er in gehouden om zoveel mogelijk vertragingen in te halen. Maar naarmate de zaken normaliseren, moeten we verwachten dat de schepen terugkomen tot normale vaarsnelheden," vertelt Skou aan Reuters.

"Dit is echt belangrijk voor onze brandstofefficiëntie."

Nu is de vraag de laatste maanden duidelijk afgenomen, vooral op de Transpacifische route van Azië naar de VS, waardoor de opstoppingen afnemen, de schepen minder vertraging oplopen en reizen met een normalere snelheid mogelijk zijn.

"We zien nog steeds gebieden waar schepen buiten de havens wachten, door gebrek aan arbeidskrachten en stakingsacties, vooral in Europa. De situatie is dus nog niet genormaliseerd, maar het wordt zichtbaar beter," zegt Skou.