Door de economische tegenwind en inflatie verschuift het consumentengedrag in Polen steeds meer naar digitale kanalen. Inmiddels geeft zeven op de tien Poolse consumenten aan dat ze e-commerce verkiezen vanwege de kostenefficiëntie en het gemak. Uit onderzoek blijkt ook dat er steeds meer Poolse bedrijven online verhandelen en daarbij steeds vaker ook over de grens kijken.
Recente analyses voorspellen een aanhoudende groei in e-commerce. Een rapport, opgesteld door de Poolse overheid, meldt dat inmiddels 150.000 Poolse bedrijven online platforms gebruiken om hun goederen en diensten te verkopen. Dit wijst op een aanzienlijke toename van online winkelen, vooral na de pandemie, ook onder oudere generaties.
Patrycja Sass-Staniszewska, president van de Poolse Chamber of Digital Economy benadrukt de uitstekende e-commercemarkt in Polen en wijst op het hoge percentage consumenten dat online aankopen doet. Volgens Sass-Staniszweska valt het toe te schrijven aan de uitstekende klantenservice en productkwaliteit van Poolse online bedrijven in vergelijking met internationale concurrenten.
Ondanks wereldwijde uitdagingen zoals de oorlog in Oekraïne, economische vertraging en stijgende inflatie, blijft de e-commerce sector in Polen groeien met een indrukwekkend jaarlijks percentage van 15-20%. De sector speelt een belangrijke rol voor de economische veerkracht van Polen, maar helpt consumenten ook hun uitgaven effectiever te beheren, vooral in financieel moeilijke tijden.
Snelheid en betrouwbaarheid bij het vervullen van de aankoopbehoeften van consumenten worden steeds belangrijker in de digitale handel. Innovaties zoals snelle leveringsdiensten en probleemloze retourbeleid, gecombineerd met gratis verzending, voldoen aan de verwachtingen van consumenten. Kunstmatige intelligentie, toegepast door zowel grote als kleinere bedrijven, verbetert gepersonaliseerde klantervaringen en optimaliseert bedrijfsprocessen.
Export heeft zich bewezen als een drijvende kracht voor zowel de Poolse als de Europese economie, waarbij ook steeds meer B2B-bedrijven kiezen voor online distributiekanalen. In de afgelopen jaren is er een verschuiving geweest, waarbij bijna 40% van de bedrijven hun activiteiten internationaal uitbreidt, wat de schaalbaarheid van Poolse ondernemers aantoont.
10 juni 2024 om 12:39 Laatst gewijzigd: 14 juni 2024 om 09:362 minuten Michael van Vliet Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.