Gepersonaliseerde meubels en slimme leveropties jagen online verkoop meubels aan
Gepersonaliseerde meubels en slimme leveropties jagen online verkoop meubels aan
De coronapandemie heeft nog altijd een (positieve) impact op de meubelmarkt. Consumenten willen zich thuis comfortabel voelen, wat resulteert in een sterke vraag naar meubelen. Sinds de pandemie is men echter wel weloverwogener, met een focus op personalisatie, leveringsopties en duurzaamheid van producten.
In Nederland, Duitsland en Spanje winnen online platforms steeds meer terrein in de meubelverkoop, ten koste van traditionele retailers. Consumenten waarderen de ruime keuze en het gemak van marktplaatsen.
Frankrijk is de uitzondering waar de fysieke retailer voorlopig de boventoon voert met 69 procent van de verkopen. Toch zijn ook in Frankrijk meubelketens zoals Maisons du Monde in 2022 eigen marktplaatsconcepten lanceerden om de concurrentie het hoofd te bieden. De meubelketen counterde daarmee de opmars van voorlopers als Amazon in deze branche. Ook komt de traditionele buitenstedelijke meubelhandel met stadsconcepten als de Ikea City-winkels.
Ondanks deze fysieke vernieuwingen blijft e-commerce gestaag aan invloed winnen. Met name in Duitsland, Italië en Spanje realiseren de online 'pure players' al meer dan de helft van de meubelverkopen. Dat aandeel ligt lager in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar groeit ook daar gestaag.
Meubelpersonalisatie middels online configurators is een opvallende trend in de online verkoop. Consumenten kunnen meubels volledig naar eigen smaak samenstellen op maat, naar materiaalsoort en specifieke afmetingen. Een toegevoegde waarde in termen van klantbeleving en verkoopcijfers.
Verder speelt gemak van onlinebezorging een cruciale rol. Vernieuwende opties als het zelf inplannen van de afleverdag en aangepaste retouren, maar ook montagediensten voor meubels verhogen de aantrekkingskracht van webwinkels.
Deze ontwikkelingen illustreren hoe meubelverkopers voortdurend innoveren om aan te sluiten bij de veranderende wensen van consumenten op vlak van beleving, service en duurzaamheid. Een strategie die voor retailers van levensbelang is om zich te onderscheiden in deze zeer competitieve markt.
04 juni 2024 om 10:39 Laatst gewijzigd: 11 juni 2024 om 04:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.