Lichte omzetgroei voor zowel online als offline retail
Lichte omzetgroei voor zowel online als offline retail
De Nederlandse detailhandelsector heeft in april 2,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verkoopvolume nam eveneens met 2,3 procent toe in vergelijking met april 2023.
De non-foodsector was de grote groeier met een omzetstijging van 3,8 procent. Het volumegroei bedroeg zelfs 4,9 procent ten opzichte van een jaar geleden. Verschillende branches droegen bij aan deze groei, zoals drogisterijen (+5,8%), winkels in doe-het-zelfartikelen (+3%) en recreatie-artikelen (+2,6%). Kledingwinkels (-1,4%) en meubelzaken (-5,3%) lieten daarentegen een omzetdaling optekenen.
Voor de foodsector was het een minder positief beeld met een omzetkrimp van 0,4 procent. Het verkoopvolume daalde zelfs met 2,6 procent. Supermarkten zagen hun omzet met 0,7 procent afnemen, terwijl speciaalzaken een kleine plus van 1,9 procent behaalden.
"De onlineomzet was in april 8,8 procent hoger dan in april 2023," aldus het CBS. "Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet. De onlineomzet van multi-channelers was 5,4 procent hoger."
De brancheorganisaties analyseren momenteel de onderliggende factoren voor de aprilcijfers. Verwacht wordt dat de aanhoudende inflatie en onzekere economische vooruitzichten een rol hebben gespeeld in het koopgedrag van consumenten.
03 juni 2024 om 07:53 Laatst gewijzigd: 09 juni 2024 om 12:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.