Het Duitse retailconcern Otto Group heeft het boekjaar 2023/2024 afgesloten met een nettoverlies van 426 miljoen euro. Dit betekende voor de tweede keer op rij rode cijfers voor het bedrijf, na een verlies van 413 miljoen euro in het voorgaande jaar. Otto zag de totale omzet dalen met 6 procent tot ongeveer 15 miljard euro.
"Het verlies is te wijten aan de aanhoudende gespannen macro-economische en geopolitieke omgeving, het hoge niveau van de rente en inflatie en de aanhoudende verslechtering van het consumentenvertrouwen," verklaarde Otto Group. Ook kostenbesparingen op marketing, die de aantrekkingskracht op klanten deden afnemen, hadden een negatieve impact op de omzetontwikkeling.
Activiteiten rond dochterondernemingen Bonprix en Sheego zorgden voor een omzetdaling van 8,5 procent tot 5,3 miljard euro. In het retailsegment met onder meer Manufactum kromp de omzet met 8,7 procent tot 2 miljard euro. Otto moest eveneens dochterondernemingen Mytoys en Unigro de deur sluiten vanwege tegenvallende resultaten.
Het segment van de online platforms presteerde daarentegen relatief goed. Zo groeide het bruto goederenvolume van de marktplaatsactiviteiten met externe partners met 2 procent. "We willen in het boekjaar 2024/25 een aanzienlijke verbetering van het bedrijfsresultaat bereiken", stelde Alexander Birken, CEO van Otto Group. Hij mikt op een winst voor rente en belastingen (ebit) richting de 100 miljoen euro.
"De winst voor rente en belastingen zal stijgen tot maximaal een driecijferig miljoenenbedrag," aldus Birken, die voor het lopende boekjaar rekent op een stabiele omzetgroei en een forse toename van de winstgevendheid.
31 mei 2024 om 11:39 Laatst gewijzigd: 14 juni 2024 om 07:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.