De Turkse overheid heeft onlangs een rapport uitgebracht over de stand van zaken van de e-commerce in Turkije, dat inzicht geeft in de ontwikkeling van de e-commercesector in het land.
De e-commerceomzet in Turkije bereikte in 2023 het recordbedrag van 1,85 biljoen Turkse lira (77,89 miljard dollar), een stijging van 115,15% ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal transacties nam toe met 22,25% tot 5,87 miljard.
Voor 2024 wordt een verdere groei voorzien, met een verwachte e-commerceomzet van 3,4 biljoen lira en 6,67 miljard transacties. De waarde van de e-commercesector steeg van 10,1% van de totale detailhandelsomzet in 2019 naar 20,3% in 2023.
"Het aandeel van e-commerce in het bruto binnenlands product (BBP) klom in 2023 met 33,3% tot 6,8%," aldus het rapport. Tussen 2019 en 2023 groeide deze e-commerce BBP-bijdrage met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 26%.
De goederenhandel vertegenwoordigde 51% van de e-commerceomzet, tegenover 49% voor diensten. Van de transacties met betaalkaarten kwam 63% uit de goederenverkoop en 37% uit diensten.
Witgoed en huishoudelijke apparatuur hadden het grootste aandeel met 233 miljard lira, gevolgd door overige elektronica (135 miljard lira) en kleding, schoenen en accessoires (127 miljard lira).
Uit de cijfers bleek verder dat de provincie Istanbul het beste scoorde qua e-commerce adoptatie, gevolgd door Kayseri, Çorum, Izmir en Kocaeli.
In 2023 telde Turkije 559.412 e-commercebedrijven, waarvan 76% eenmanszaken, 21% bedrijven met beperkte aansprakelijkheid en 3% naamloze vennootschappen.
Traditioneel was november de maand met de meeste verkopen, met een e-commerceomzet die 50% boven het maandgemiddelde lag vanwege kortingscampagnes. De drukste dagen waren 11 november en 24 november.
Consumenten tussen 25-36 jaar vormden de grootste groep e-commercekopers, goed voor meer dan de helft van de uitgaven. Mobiele apps waren veruit het populairste verkoopkanaal met 91% van de transacties en 80% van de omzet.
De gemiddelde leveringstijd in Turkije bedroeg 46,2 uur. De belangrijkste reden voor niet afgeleverde zendingen was dat de ontvanger weigerde (34,13%) of dat de ontvanger niet werd aangetroffen (26,43%).
31 mei 2024 om 12:05 Laatst gewijzigd: 14 juni 2024 om 07:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.