Opkomst Temu en Shein ontwricht Duitse e-commercemarkt
Opkomst Temu en Shein ontwricht Duitse e-commercemarkt
Online marktplaatsen als Temu en Shein winnen in razend tempo bekendheid en gebruikers in Duitsland. Uit onderzoek van het ECC Keulen blijkt dat inmiddels 91 procent van de Duitse consumenten deze platformen kent, tegen 78 procent een jaar eerder. Maar liefst 43 procent maakt er gebruik van, oplopend tot meer dan de helft onder 18-29 jarigen.
"Bijna alle consumenten (91%, 2023: 78%) zijn inmiddels bekend met marktplaatsen met goederen uit Azië en 43 procent van de ondervraagden maakt daar ook gebruik van, onder de 18 tot 29-jarigen is dat zelfs meer dan de helft (51%)," aldus het rapport.
Temu en Shein groeiden afgelopen jaar het hardst, met respectievelijk een verdrievoudiging en verdubbeling van het aantal bestellingen uit Duitsland. Vooral de lage prijzen, ruime keuze en exclusieve producten trekken Duitse kopers. Toch is het vertrouwen in deze platformen gering. Een kwart twijfelt aan kortingen, de helft geeft aan zich gemanipuleerd te voelen en slechts 24 procent durft zonder bedenkingen te kopen.
Tweederde van de Duitsers wil voorlopig niet overstappen, vanwege zorgen over productkwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. Ondanks de sterke groei wil de meerderheid van de consumenten (66%) in de toekomst nog steeds niet winkelen op marktplaatsen met goederen uit Azië. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de grote kwaliteitsgebreken van de producten (83%), evenals veiligheids- (57%) en duurzaamheidsproblemen (47%).
27 mei 2024 om 09:23 Laatst gewijzigd: 09 juni 2024 om 17:002 minuten Redactie Print artikel
Logimerce.nl is het online platform en heeft als doel het informeren, inspireren en bij elkaar brengen van professionals in e-commerce, logistiek en fulfilment.