Maersk heeft een gespecialiseerde Cross Dock-loods geopend op zijn Maasvlakte II-terminal in Rotterdam. Deze faciliteit versnelt de vrachtstroom vanaf aankomst tot verkooppunt, vooral in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Na het lossen van containers worden producten uitgepakt, overgeladen op vrachtwagens en binnen enkele uren naar hun eindbestemming vervoerd. Starbucks is de eerste klant in de nieuwe loods van 23.000 m² met 120 docks en interim opslagruimte. Bij volledige capaciteit creëert de loods meer dan 200 banen.

"De lancering van deze Cross Dock-loods toont ons vermogen om de supply chains van onze klanten in elke stap te beheren. Dit voegt veerkracht, flexibiliteit en zichtbaarheid toe aan supply chains in tijden van verstoringen en geopolitieke risico's," zegt Ole Trumpfheller, Managing Director Maersk North Europe Continent Area. "Met ons Priority Flow-aanbod wordt vracht binnen uren van een schip naar de eindbestemming gebracht."

De Cross Dock ligt op de Maasvlakte II-terminal, met een directe interne wegverbinding naar het STAR-depot, wat D&D-kosten vermindert. De loods biedt een gebonden douaneomgeving en een gebied voor Value Added Services. Een nabijgelegen koelopslagloods van 40.000 m², gepland voor eind 2024, biedt verschillende temperatuurzones voor verse en diepvriesproducten.

"We creëren een onderling verbonden ecosysteem op Maasvlakte met uitstekende connectiviteit voor weg, spoor en binnenschip," voegt Trumpfheller toe. "Dit vereenvoudigt de logistiek voor onze klanten en brengt de integratorstrategie van Maersk tot leven."

Maersk streeft naar net-zero logistiek tegen 2040 en ontwerpt nieuwe activa, inclusief deze Cross Dock, voor lage uitstoot van broeikasgassen. "Onze nieuwe Cross Dock is gebouwd volgens de BREEAM Excellent duurzaamheidsstandaard. Door restwarmte van de koelopslag te hergebruiken, bespaart Maersk jaarlijks meer dan 200.000 kilowattuur aan elektriciteit," aldus Trumpfheller.