Hellmann Worldwide Logistics zag in 2023 de omzet dalen met 30% tot €3,5 miljard, vergeleken met €5 miljard in 2022. Dit resultaat wordt toegeschreven aan de verwachte normalisatie van de vrachtprijzen na de pandemie. Ondanks de omzetdaling bleven de verzendvolumes stabiel op ongeveer 20 miljoen zendingen, wat het marktaandeel van het bedrijf vergrootte, vooral in de lucht- en zeevrachtsectoren.

"Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door een enorme daling van de tarieven in de industrie en overcapaciteit in veel productgebieden. Ondanks deze uitdagingen konden we het aantal zendingen handhaven en marktaandeel winnen. Dit succes is een duidelijk teken van onze kracht en aanpassingsvermogen in een dynamische marktomgeving," zegt Reiner Heiken, CEO van Hellmann Worldwide Logistics.

Hellmann boekte ook internationale groei in de contractlogistiek, met nieuwe klanten en magazijnen in de Verenigde Staten, Duitsland, India en Singapore. De totale verkoop lag boven het niveau van vóór de pandemie. Het eigen vermogen werd versterkt met 4,4% tot € 405 miljoen, en de solvabiliteitsratio steeg van 28% naar 35%.

"Heiken heeft Hellmann de afgelopen vijf jaar sterk gepositioneerd en de koers voor de toekomst uitgezet," aldus Jens Drewes, die op 1 juni het stokje van Heiken overneemt als CEO. "Ik kijk ernaar uit om voort te bouwen op dit solide fundament en samen met het internationale management en het hele Hellmann-team ons marktaandeel verder te vergroten."

Naast investeringen in IT-infrastructuur en digitaliseringsmaatregelen in 2023, voerde Hellmann zijn wereldwijde groeistrategie uit met de oprichting van een nieuwe nationale organisatie in Ierland en overnames in Italië, Slowakije en de Baltische staten.