Een internationaal onderzoek van The Guardian, Die Zeit en Le Monde heeft onthuld dat meer dan 800.000 mensen in Europa en de VS zijn misleid door een netwerk van neppe online designerwinkels, vermoedelijk beheerd vanuit China. Het netwerk heeft sinds 2015 ongeveer 76.000 nepwebsites gemaakt die producten van merken als Dior, Nike en Prada aanboden.

De websites, die geen banden hadden met de geadverteerde merken, hebben niet geleverd aan de meeste consumenten die betaalden. Meer dan 1 miljoen 'orders' werden in de afgelopen drie jaar verwerkt, waarbij geprobeerd werd tot €50 miljoen te innen. Ondanks dat veel sites niet meer actief zijn, is nog steeds een derde van het totaal aantal sites operationeel.

Tot op heden hebben ongeveer 800.000 mensen hun persoonlijke en betaalgegevens gedeeld met dit netwerk, waarbij 476.000 van hen creditcardgegevens inclusief beveiligingscodes hebben verstrekt.

Katherine Hart van het Chartered Trading Standards Institute noemt het een van de grootste oplichtingen met nepwinkels die zij heeft gezien. Jake Moore van cybersecurityspecialist ESET waarschuwt dat deze gegevens ook waardevol kunnen zijn voor buitenlandse inlichtingendiensten.