Twee jaar nadat de plannen werden aangekondigd, is de langverwachte e-commerce introductie van Amazon in Afrika eindelijk een feit. Op dinsdag lanceerde de tech-gigant zijn marktplaats in Zuid-Afrika.

Zuid-Afrika is de eerste marktplaats van de e-commerce gigant op het Afrikaanse continent (als we de activiteiten in Egypte niet meerekenen na de overname van Souq in 2017). Het zal de concurrentie aangaan met lokale spelers zoals Takealot (grotendeels eigendom van mediagigant Naspers), Makro en bidorbuy van Bob Group in een markt die naar schatting een $3 miljard groot is.

Opvallend genoeg lanceert Amazon in Zuid-Afrika zonder het bekende Prime lidmaatschapsprogramma. Dat betekent geen mediadiensten, geen Prime-only service niveaus zoals gratis verzending voor een groot aantal items en geen middel om mensen terug te laten keren naar zijn site boven andere koopopties (en Amazon te betalen voor dat privilege).

De e-commerce gigant begint klein voor haar doen door in beginsel alleen internationale merken en lokale producten te verkopen die enkele 20 productcategorieën beslaan. Amazon zal dezelfde dag en de volgende dag bezorging aanbieden, evenals 3.000 ophaalpunten en zonder het voordeel van gratis bezorging op een breed scala aan items voor Prime-leden, biedt Amazon gratis bezorging voor de eerste bestelling van iedereen, evenals volgende bestellingen van meer dan R500 (ongeveer 25 euro).

“Concurrentie is bovenal goed nieuws, omdat het de mogelijkheid van Afrikaanse e-commerce bevestigt en helpt de markt te laten groeien. Zuid-Afrika is een zeer specifieke markt, anders dan de meeste Afrikaanse landen, met volwassen detailhandelsnetwerken, stabiele aanvoer en een zeer competitieve e-commerce ruimte,” zei Francis Dufay, CEO van het Afrikaanse e-commerceplatform Jumia, tegen TechCrunch over de komst van Amazon.

Toch laat het debuut lang op zich wachten: Amazon had twee jaar geleden voor het eerst gezegd dat het zou lanceren op het continent, in twee landen, Nigeria en Zuid-Afrika.

De Nigeriaanse lancering, die stond gepland voor februari 2023, is uitgesteld en heeft het bedrijf nog geen update gegeven over wanneer dat van start zou kunnen gaan.

 

“We zijn verheugd om Amazon.co.za te lanceren, samen met duizenden onafhankelijke verkopers in Zuid-Afrika. We bieden klanten geweldige waarde, een breed assortiment - inclusief internationale en lokale producten - en een handige bezorgervaring,” aldus Robert Koen, managing director van Afrika bij Amazon. “Het opbouwen van een sterke relatie met Zuid-Afrikaanse merken en bedrijven - klein of groot - is ontzettend belangrijk voor ons. We willen dat Amazon.co.za de plek is waar ze miljoenen klanten kunnen bereiken.”

De intrede van Amazon op de Zuid-Afrikaanse markt introduceert concurrentie in een sector die grotendeels wordt gedomineerd door Takealot, eigendom van Naspers, dat bijna de helft van alle online verkopen in het zuidelijke Afrikaanse land beheerst. Massmart, eigendom van Walmart, bereidt zich ook voor op de groei van de Zuid-Afrikaanse e-commerce. De timing van de lancering van Amazon valt ook samen met een golf van online winkelen in Zuid-Afrika na de pandemie, wat heeft geleid tot toenemende investeringen van retailers in de e-commerce sector.