Terwijl het lastige tijden zijn voor luxe e-commerce, is Mytheresa er op gebrand om als het belangrijkste e-commerceplatform voor het luxe segment uit de strijd te komen.

"Ik denk dat de markt begrijpt dat de industrie consolideert en dat er winnaars en verliezers zijn," zei Michael Kliger, CEO van Mytheresa, in een interview tegenover de Financial Times. "Wij geloven, en de aandelenmarkt gelooft zeker, dat wij een van de winnaars zijn."

Het Duitse bedrijf - dat genoteerd is aan de New York Stock Exchange - stegen dit jaar met meer dan 30%. De huidige marktwaarde - $362 miljoen - ligt wel aanzienlijk lager dan de $2,3 miljard die het bereikte bij de beursgang drie jaar geleden.

"De waardering die we kregen [bij de beursgang] was weelderig, gul, misschien werd het overschat... toen kwamen we in een situatie waarin e-commerce een negatieve klank kreeg," zei Kliger.

Na een moeilijk jaar voor zowel e-commercebedrijven als de luxesector, is Mytheresa "aan het veranderen als bedrijf en als sector, daar heb ik ook vertrouwen in," voegde hij eraan toe.

Concurrenten van Mytheresa hebben het moeilijk gehad. Farfetch werd verkocht aan de Koreaanse online retailer Coupang om faillissement te voorkomen, terwijl Matchesfashion in maart onder curatele werd gesteld door Frasers Group, slechts drie maanden nadat het was overgenomen.

Een andere luxe groep, Richemont, probeert al jaren zijn online retaildivisie Yoox-Net-a-Porter van de hand te doen.

Ondanks de uitdagingen waarmee deze high-end retailplatforms worden geconfronteerd, willen hun klanten nog steeds digitale platforms hebben waar ze premium producten online kunnen kopen.