Vanaf vandaag kunnen consumenten een profiel aanmaken bij iDEAL, wat snellere en veiligere online aankopen mogelijk maakt. Het biedt ook voordelen voor online retailers door hogere conversies en klanttevredenheid. iDEAL verwerkt jaarlijks 1,3 miljard transacties, goed voor 73% van alle online aankopen in Nederland.

De nieuwe functie stelt webshops in staat om direct adresgegevens uit het iDEAL-profiel te ontvangen, wat de checkout sneller en veiliger maakt. Consumenten en retailers betalen geen extra kosten voor deze dienst, en gegevens worden alleen gedeeld met toestemming van de consument.

De wijzigingen bij iDEAL zijn ingegeven door de vraag van consumenten en webshopeigenaren. Daniel van Delft, CEO van Currence, eigenaar van het iDEAL-merk, zegt: "iDEAL was altijd al een snelle en handige manier om betalingen te doen en te ontvangen. Met de toevoeging van profielen zetten we een stap verder. Voorbij zijn de dagen dat adresgegevens bij elke aankoop ingevuld moesten worden. Consumenten met een iDEAL-profiel kunnen niet alleen hun betaalgegevens, maar ook hun adresgegevens met toestemming delen met online retailers. Dit zorgt voor een nog soepeler betaalervaring."

iDEAL is een betaalmethode die voornamelijk wordt gebruikt in Nederland. Het is een samenwerkingsverband tussen een aantal Nederlandse banken. De banken die betrokken zijn bij iDEAL zijn onder andere ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.