De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft sinds de heropening vorige week een recordaantal bestellingen ontvangen, zo liet oprichter Jouri Schoemaker weten. "Zo’n groot aantal hebben we zelfs voor onze doorstart nog nooit gehaald”, zei Schoemaker tegen De Ondernemer.

Binnen een week tijd ontving Pieter Pot 4.500 bestellingen met een gemiddelde van 17 artikelen per bestelling, wat resulteert in een besparing van ongeveer 76.500 verpakkingen. Deze sterke toename in bestellingen komt na de doorstart van het bedrijf, die mogelijk werd gemaakt door een succesvolle crowdfundingactie onder klanten. Het bedrijf, dat eind vorig jaar failliet ging, werkt nu met een assortiment van 150 producten en heeft plannen om dit aantal in de komende maanden uit te breiden tot 400.

De meeste bestellingen komen uit gebieden buiten de Randstad, hoewel grote steden zoals Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook goed scoren. Om de toegankelijkheid te vergroten, heeft Pieter Pot het statiegeld op de potten verlaagd van 2 naar 1 euro. Voor het vullen van de potten werkt Pieter Pot samen met sociale werkplaats Stroomopwaarts in de regio Rotterdam, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken.