Een recente studie van EIT InnoEnergy onthult dat logistieke bedrijven jaarlijks tot € 554 miljoen kunnen besparen door een vlootmix van 80% elektrische vrachtfietsen en 20% elektrische bestelwagens te hanteren, in plaats van enkel elektrische bestelwagens. Deze strategie zou ook de uitstoot van last-mile leveringen met 80% verminderen.

Het onderzoek benadrukt de voordelen van het integreren van elektrische vrachtfietsen in logistieke vloten, waardoor zowel kosten worden bespaard als de CO2-uitstoot wordt verlaagd. Jennifer Dungs van EIT InnoEnergy stelt: “Deze studie toont aan dat elektrische vrachtfietsen niet alleen een duurzame manier zijn om uitdagingen aan te gaan, maar ook kosteneffectief en levensvatbaar voor grote logistieke spelers - al vandaag, en nog meer tegen 2030.”

De resultaten van de studie wijzen uit dat, ongeacht de stadsindeling, elektrische vrachtfietsen de kosten per pakket verlagen vergeleken met alleen elektrische bestelwagens. Zo kunnen grote logistieke bedrijven die jaarlijks twee miljard pakketten leveren, aanzienlijk besparen; tot wel €95 miljoen ($103 miljoen) in 2023, oplopend tot ongeveer €390 miljoen ($422 miljoen) tegen 2030.

Verder benadrukt Dungs de potentie van samenwerking tussen steden en logistieke bedrijven voor het optimaliseren van infrastructuurplanning, om zo volledig gebruik te maken van de duurzaamheids-, ruimtebesparings- en kostenbesparingsvoordelen van gemengde vloten.