Op 26 maart heropent Pieter Pot, de verpakkingsvrije onlinesupermarkt, in Nederland en Vlaanderen na een succesvolle crowdfunding volgend op hun faillissement eind 2023.

Het bedrijf kondigde deze stap aan in een e-mail aan klanten, waarin het de focus legt op een vernieuwd zakenmodel om snel rendabel te worden. Dit model omvat het uitbesteden van logistieke processen en een selectie van basisproducten op basis van winstgevendheid, zoals rijst en pasta.

"We gaan samen met jullie evalueren of het echt nodig is om altijd ‘next-day-delivery’ aan te bieden", vermeldt Pieter Pot over het aangepaste bezorgmodel, dat nu mogelijk beperkt wordt tot een aantal slots per week.

Ook is het statiegeldsysteem herzien: van twee naar één euro per pot, met de mogelijkheid voor klanten om oude tegoeden voor maximaal 10% per bestelling te gebruiken. "Het zou betekenen dat de eerste tienduizend bestellingen gratis zijn", zegt oprichter Jouri Schoemaker in een video, erkennend dat volledige onmiddellijke compensatie financieel onhaalbaar is.

Schoemaker benadrukt: "Helaas kunnen we de tijd niet terugdraaien. Wel ontstaat er nu een nieuwe situatie, die we kunnen aangrijpen om met alle geleerde lessen nu wél te bewijzen dat de tijd rijp is voor verpakkingsvrij."