Afgelopen jaar is er een opmerklijke toename in de verkoop van nul-emissie zware voertuigen binnen de EU-27 (de 27 eerste leden van de Europese Unie) geconstateerd. Met 11.000 nieuw verkochte voertuigen verdubbelde dit aantal ruimschoots ten opzichte van het voorgaande jaar, toen er nog 5.000 werden verkocht. Dit resultaat markeert een belangrijke verschuiving in de Europese transportsector, met nul-emissie voertuigen die nu 18% van alle bussen en coaches uitmaken, 5% van de lichte en middelzware vrachtwagens en 0,9% van de zware vrachtwagens.

De meeste verkopen concentreerden zich in drie landen: Duitsland (30%), Frankrijk (15%), en Nederland (15%), waarbij Portugal de snelst groeiende markt was met een stijging van 4 naar 400 verkochte nul-emissie zware voertuigen in 2023, bijna allemaal bussen.

"In 2023, 11,000 new zero-emission heavy-duty vehicles were sold in the EU-27—more than double the 5,000 sold in 2022. Zero-emission vehicles were 18% of all buses and coaches sold, 5% of light and medium trucks, and 0.9% of heavy trucks."

De verkoop van nul-emissie zware vrachtwagens zag een drievoudige toename naar 2.600 eenheden in 2023, van 820 het jaar ervoor. Duitsland leidde de verkoop, gevolgd door Frankrijk. Volvo Trucks domineerde de markt voor nul-emissie zware vrachtwagens met een marktaandeel van 42%, terwijl Mercedes-Benz de meeste conventionele zware vrachtwagens verkocht.

De lichte en middelzware vrachtwagenmarkt noteerde de grootste groei met 28% meer verkopen in 2023, terwijl de verkoop van nul-emissie voertuigen in dit segment met 200% steeg naar 3.100 eenheden. De Ford Otosan E-Transit was het populairste model binnen deze categorie.

Bussen en coaches zagen een toename van 16% in de verkoop, waarbij nul-emissie voertuigen 18% van deze markt uitmaakten in 2023, een stijging van 4% ten opzichte van het jaar daarvoor. MAN, Solaris, en Karsan waren de leidende fabrikanten in de verkoop van nul-emissie bussen en coaches.

Deze trend wijst op een groeiende verschuiving naar duurzamere transportmiddelen in de EU, met fabrikanten binnen de EU-27 die nog steeds de leidende leveranciers zijn van zware voertuigen. Echter, de opkomst van nul-emissie voertuigen brengt ook nieuwe internationale concurrenten op de markt, vooral uit China, wat de marktdynamiek potentieel kan veranderen.

Met de stijgende vraag naar nul-emissie aandrijflijnen begint deze marktdynamiek te verschuiven, en buitenlandse fabrikanten spelen een steeds grotere rol in de levering van deze voertuigen aan de EU. De bussector ervaart de snelste groei in nul-emissie voertuigen, met een aandeel dat in 2023 18% bereikte, aanzienlijk bijgedragen door Chinese fabrikanten zoals BYD en Yutong.