BMW zet een belangrijke stap in de verduurzaming van haar logistieke processen met de inzet van drie volledig elektrische vrachtwagens voor het transport van onderdelen op het terrein van de fabriek in Regensburg. Deze innovatie maakt deel uit van BMW's inspanningen om haar activiteiten te elektrificeren en de milieu-impact te verminderen.

Twee van de drie elektrische vrachtwagens zijn belast met het transport van hoogspanningsopslagsystemen, terwijl de derde de vloerpanelen voor BMW-voertuigen vervoert. Hoewel BMW geen specifieke modellen noemt, zijn in de persfoto's DAF CF Electric vrachtwagens te zien, wat suggereert dat minstens een vrachtwagens van DAF afkomstig is.

De batterijtransporterende vrachtwagens pendelen tussen de EV-componentenproductie en de voertuigfabriek in het Duitse Regensburg, over een afstand van ongeveer acht kilometer, en voltooien bijna 30 van dergelijke rondritten per dag. De derde elektrische vrachtwagen rijdt ongeveer drie kilometer van een extern magazijn naar de BMW-fabriek en terug, ook 30 keer per dag, om daar vervaardigde vloerpanelen te transporteren.

Andrea Pflügler, hoofd van de logistieke procesplanning bij BMW Group in Regensburg, licht toe: “De elektrische vrachtwagens zijn emissievrij en stil, dus ze vervuilen de omgeving van de fabriek niet met emissies of geluid – een echte win-winsituatie voor ons. De schone en stille elektrische vrachtwagens hebben zich in het gebruik bewezen. Op middellange termijn zullen er meer volgen. We onderzoeken welke zwaar transportroutes in en rond de fabriek in Regensburg ook geschikt zijn voor elektrificatie.”

Gezien de drieploegendienst bij de fabriek in Regensburg worden de emissievrije vrachtwagens bijna continu gebruikt. Dit vereist een speciale laadstrategie. BMW heeft gekozen voor meerdere korte stops in plaats van één lange laadpauze. Hiervoor zijn bij elk van de drie stops 250 kW-laders geïnstalleerd, waardoor de vrachtwagenbatterijen tijdens het laden en lossen met groene stroom kunnen worden opgeladen.

De elektrische vrachtwagens en de laadinfrastructuur zijn door de autofabrikant aangeschaft via de logistieke dienstverlener Preymesser. Het project profiteerde nog van een subsidie in Duitsland, die onlangs eerder dan verwacht werd gemaximeerd. Het Federale Ministerie van Digitale en Transportzaken heeft het project gesubsidieerd.